Παρασκευή 2 Ιανουαρίου 2015

Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΘΗΡΑΜΕΝΗ ΣΤΟΝ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ



Αξιοποιώντας τον επεξεργαστή κειμένου στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών για την Α΄ Λυκείου
Ένα παράδειγμα κειμενοκεντρικής προσέγγισης
Σχεδιασμός: Παναγιώτα Ληξουριώτη


                


ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ:  Καθώς πλήθαιναν οι αυθαιρεσίες του καθεστώτος και οι άδικες εκτελέσεις πολιτών, πολλοί άρχισαν να ανησυχούν και να προσπαθούν να αντιδράσουν. O Θηραμένης υποστήριξε και πάλι ότι θα έπρεπε να μοιραστούν την εξουσία με αρκετούς άλλους. O Κριτίας και άλλοι από τους Τριάκοντα διάλεξαν τρεις χιλιάδες Αθηναίους, για να μετέχουν στην άσκηση της εξουσίας. O Θηραμένης έκρινε παράλογο το μέτρο και τις μεθοδεύσεις, οι αντίπαλοί του όμως αφόπλισαν όλους τους άλλους Αθηναίους, εκτός από τους «Τρισχιλίους». Κυριάρχησε πλέον η τρομοκρατία.  Έκριναν ότι ο Θηραμένης ήταν σοβαρό εμπόδιο στις αυθαιρεσίες τους και άρχισαν να τον συκοφαντούν στους βουλευτές, στον καθένα ξεχωριστά, ότι είναι επικίνδυνος για το καθεστώς. Κατόπιν κάλεσαν σε συνεδρία τη Βουλή και ειδοποίησαν τους πιο αδίστακτους νεαρούς, («παρακρατικούς»), να είναι εκεί με μαχαίρια κάτω από τη μασχάλη. O Κριτίας στην αγόρευσή του κατηγόρησε τον Θηραμένη ως αναξιόπιστο πολιτικό («κόθορνο», σαν το υπόδημα των ηθοποιών του θεάτρου που ταίριαζε και στα δύο πόδια), συμφεροντολόγο, ύπουλο και προδότη. O Θηραμένης στην απολογία του υποστήριξε ότι πάντα πολιτεύθηκε με μετριοπάθεια και σύνεση, ότι οι ακρότητες του καθεστώτος των Τριάκοντα και οι αδικίες προκαλούν δίκαιες αντιδράσεις και ότι ποτέ, σε δημοκρατικό ή σε τυραννικό καθεστώς, δεν επεδίωξε να στερήσει τίμιους πολίτες από τα πολιτικά τους δικαιώματα.

ΞΕΝΟΦΩΝΤΑΣ, Βιβλίο 2. Κεφάλαιο 3. §50-56


Κείμενο
Τα υλικά της αφήγησης
Πλαγιότιτλοι
[50] ς δ’ επν τατα παύσατο, κα βουλ δήλη γένετο εμενς πιθορυβήσασα, γνος Κριτίας τι ε πιτρέψοι τ βουλ διαψηφίζεσθαι περ ατο, ναφεύξοιτο, κα τοτο ο βιωτν γησάμενος, προσελθν κα διαλεχθείς τι τος τριάκοντα ξλθε, κα πιστναι κέλευσε τος τ γχειρίδια χοντας φανερς τ βουλ π τος δρυφάκτοις. Ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές και ποια η δράση τους; Χρωμάτισε με κόκκινη γραμματοσειρά τα ρήματα (δράση) με τα αντικείμενά τους (όπου υπάρχουν) και με πράσινη τα υποκείμενα – πρωταγωνιστές. Χρωματίστε, επίσης, με μπλε γραμματοσειρά τις επιρρηματικές μετοχές που δηλώνουν  τον τρόπο σκέψης του Κριτία. Γράψε έναν πλαγιότιτλο που αποδίδει το νόημα της περιόδου
[51] Πάλιν δ εσελθν επεν· «γώ, βουλή, νομίζω προστάτου ργον εναι οου δε, ς ν ρν τος φίλους ξαπατωμένους μ πιτρέπ. Κα γ ον τοτο ποιήσω. Κα γρ οδε ο φεστηκότες ο φασιν μν πιτρέψειν, ε νήσομεν νδρα τν φανερς τν λιγαρχίαν λυμαινόμενον. στι δ ν τος καινος νόμοις τν μν ν τος τρισχιλίοις ντων μηδένα ποθνσκειν νευ τς μετέρας ψήφου,τν δ’ ξω το καταλόγου κυρίους εναι τος τριάκοντα θανατον. γ ον, φη, Θηραμένην τουτον ξαλείφω κ το καταλόγου, συνδοκον πασιν μν. Κα τοτον, φη, μες θανατομεν». Ποια είναι τα επιχειρήματα που χρησιμοποιεί ο Κριτίας προτού προβεί σε δράση; Χρωμάτισέ τα με μπλε γραμματοσειρά.






Γράψε στη συνέχεια την αυθαίρετη δράση του. Χρωμάτισέ τη με κίτρινη γραμματοσειρά.
Γράψε έναν πλαγιότιτλο που αποδίδει το νόημα της περιόδου
[52] κούσας τατα Θηραμένης νεπήδησεν π τν στίαν κα επεν· «γ δ’, φη, νδρες, κετεύω τ πάντων ννομώτατα, μ π Κριτί εναι ξαλείφειν μήτε μ μήτε μν ν ν βούληται, λλ’ νπερ νόμον οτοι γραψαν περ τν ν τ καταλόγ, κατ τοτον κα μν κα μο τν κρίσιν εναι. Ποια ρήματα διαγράφουν την αντίδραση του Θηραμένη; Υπογράμμισέ τα με κόκκινη γραμματοσειρά καθώς και τα αντικείμενά τους. Ποια είναι τα υποκείμενα των ρημάτων αυτών; Υπογράμμισέ τα με πράσινη γραμματοσειρά. Στην περίοδο αυτή η αφήγηση συμπληρώνεται με εμπρόθετους προσδιορισμούς. Χρωμάτισέ τους με μωβ γραμματοσειρά. Γράψε έναν πλαγιότιτλο που αποδίδει το νόημα της περιόδου
[53] Κα τοτο μέν, φη, μ τος θεος οκ γνο, τι οδέν μοι ρκέσει δε βωμός, λλ βούλομαι κα τοτο πιδεξαι, τι οτοι ο μόνον εσ περ νθρώπους δικώτατοι, λλ κα περ θεος σεβέστατοι. μν μέντοι, φη, νδρες καλο κγαθοί, θαυμάζω, ε μ βοηθήσετε μν ατος, κα τατα γιγνώσκοντες τι οδν τ μν νομα εεξαλειπτότερον τ μν κάστου». Ποιος πρωταγωνιστεί στην περίοδο αυτή; Υπογράμμισε το πρόσωπο με πράσινη γραμματοσειρά. Ποιες είναι οι μετοχές και τα ρήματα που αφηγούνται και αιτιολογούν τη δράση του; Υπογράμμισε τα ρήματα με κόκκινη γραμματοσειρά και τις μετοχές με πορτοκαλί. Ποια είναι η συντακτική λειτουργία κάθε μετοχής; Κατάγραψέ την. Στην περίοδο αυτή η αφήγηση συμπληρώνεται με προσδιορισμούς ομοιόπτωτους και ετερόπτωτους. Χρωμάτισε τους ομοιόπτωτους προσδιορισμούς  με γαλάζια γραμματοσειρά και τους ετερόπτωτους με μωβ. Γράψε έναν πλαγιότιτλο που αποδίδει το νόημα της περιόδου
[54] κ δ τούτου κέλευσε μν τν τριάκοντα κρυξ τος νδεκα π τν Θηραμένην· κενοι δ εσελθόντες σν τος πηρέταις, γουμένου ατν Σατύρου το θρασυτάτου τε κα ναιδεστάτου, επε μν Κριτίας· «Παραδίδομεν μν, φη, Θηραμένην τουτον κατακεκριμένον κατ τν νόμον.



Στην περίοδο αυτή γίνεται λόγος για την … Χρωμάτισε με πράσινο την κατάλληλη λέξη. Υπάρχει επίσης μια λέξη που δηλώνει συμφωνία. Υπογράμμισέ την με πορτοκαλί γραμματοσειρά. Τι είναι γραμματικά η λέξη αυτή; Υπάρχει ακόμα ένας χρονικός προσδιορισμός. Χρωμάτισέ τον με μωβ γραμματοσειρά. Γράψε έναν πλαγιότιτλο που αποδίδει το νόημα της περιόδου
[55] μες δ λαβόντες κα παγαγόντες ο νδεκα ο δε τ κ τούτων πράττετε».
ς δ τατα επεν, ελκε μν π το βωμο Σάτυρος, ελκον δ ο πηρέται. δ Θηραμένης σπερ εκς κα θεος πεκαλετο κα νθρώπους καθορν τ γιγνόμενα. δ βουλ συχίαν εχεν, ρσα κα τος π τος δρυφάκτοις μοίους Σατύρ κα τ μπροσθεν το βουλευτηρίου πλρες τν φρουρν, κα οκ γνοοντες τι γχειρίδια χοντες παρσαν.

Ποια ρήματα διαγράφουν την κατάσταση προ της  εκτέλεσης του Θηραμένη; Υπογράμμισέ τα με κόκκινη γραμματοσειρά καθώς και τα αντικείμενά τους. Ποια είναι τα υποκείμενα των ρημάτων αυτών; Υπογράμμισέ τα με πράσινη γραμματοσειρά.
Να εντοπίσεις με μωβ γραμματοσειρά τους παράγοντες που υπαγόρευσαν τη στάση της Βουλής.
Γράψε έναν πλαγιότιτλο που αποδίδει το νόημα της περιόδου
[56] Ο δ’ πήγαγον τν νδρα δι τς γορς μάλα μεγάλ τ φων δηλοντα οα πασχε. Λέγεται δ’ ν ῥῆμα κα τοτο ατο. ς επεν Σάτυρος τι ομώξοιτο, ε μ σιωπήσειεν, πήρετο·« ν δ σιωπ, οκ ρ’, φη, ομώξομαι;» κα πεί γε ποθνσκειν ναγκαζόμενος τ κώνειον πιε, τ λειπόμενον  φασαν ποκοτταβίσαντα επεν ατόν· «Κριτί τοτ’ στω τ καλ». Κα τοτο μν οκ γνο, τι τατα ποφθέγματα οκ ξιόλογα, κενο δ κρίνω το νδρς γαστόν, τ το θανάτου παρεστηκότος μήτε τ φρόνιμον μήτε τ παιγνιδες πολιπεν κ τς ψυχς.
Ποια ρήματα διαγράφουν την κατάσταση προ της  εκτέλεσης του Θηραμένη; Υπογράμμισέ τα με κόκκινη γραμματοσειρά καθώς και τα αντικείμενά τους. Ποια είναι τα υποκείμενα των ρημάτων αυτών; Υπογράμμισέ τα με πράσινη γραμματοσειρά.

Σε ποια σημεία της παραγράφου φαίνεται το παιγνιώδες ύφος αντιμετώπισης της ποινής του από τον  Θηραμένη λίγο πριν το τέλος, ήταν τέτοια η στάση του εξαρχής; Χρωμάτισε με μωβ χρώμα.
Γράψε έναν πλαγιότιτλο που αποδίδει το νόημα της περιόδου

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1.Μπορείς να πεις σε ποιους γραμματικούς χρόνους βρίσκονται τα ρήματα της ενότητας; Προσπάθησε να αιτιολογήσεις τις επιλογές αυτές του ιστορικού.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
2.Παρακάτω δίνεται ένας δίστηλος πίνακας. Στην αριστερή στήλη δίνεται το κείμενο, όπως το έγραψε ο ιστορικός. Η δεξιά είναι κενή. Θα μεταφέρεις (με αντιγραφή – επικόλληση) το κείμενο στη δεξιά στήλη, αλλάζοντας μόνο το χρόνο των ρημάτων σε ενεστώτα. Παρατηρείς κάποια αλλαγή στο ύφος του κειμένου; Αν ναι, προσπάθησε να την προσδιορίσεις.
[54] κ δ τούτου κέλευσε μν τν τριάκοντα κρυξ τος νδεκα π τν Θηραμένην· κενοι δ εσελθόντες σν τος πηρέταις, γουμένου ατν Σατύρου το θρασυτάτου τε κα ναιδεστάτου, επε μν Κριτίας· «Παραδίδομεν μν, φη, Θηραμένην τουτον κατακεκριμένον κατ τν νόμον.



                                                                                    
[55] μες δ λαβόντες κα παγαγόντες ο νδεκα ο δε τ κ τούτων πράττετε».
ς δ τατα επεν, ελκε μν π το βωμο Σάτυρος, ελκον δ ο πηρέται. δ Θηραμένης σπερ εκς κα θεος πεκαλετο κα νθρώπους καθορν τ γιγνόμενα. δ βουλ συχίαν εχεν, ρσα κα τος π τος δρυφάκτοις μοίους Σατύρ κα τ μπροσθεν το βουλευτηρίου πλρες τν φρουρν, κα οκ γνοοντες τι γχειρίδια χοντες παρσαν.


3. Γράψε τώρα μία παράγραφο (80-120 λέξεις) διατυπώνοντας την κρίση σου για τον Ξενοφώντα ως ιστορικό αφηγητή. Μπορείς να συμβουλευτείς και τα ερμηνευτικά σχόλια του σχολικού βιβλίου  καθώς και τα θέματα για συζήτηση.
4. Να ερευνήσεις στο διαδίκτυο και άλλες δίκες παρωδία σαν του Θηραμένη.
5. Ποιο αρχαιοελληνικό παιχνίδι εντοπίζεται στην παράγραφο 56. Να ερευνήσεις στο διαδίκτυο τους κανόνες του και εντόπισε άλλα παιχνίδια της εποχής.
6. Να αντιπαραβάλλεις τη στάση του Κριτία και του Θηραμένη.

7. Στα  Θέματα για συζήτηση να παρατηρήσετε το σχέδιο της Αγοράς των Αθηνών. Ποια εντύπωση δημιουργείται για τις σχέσεις θρησκευτικής και πολιτικής ζωής; Υπάρχουν παρόμοιες σχέσεις στην σύγχρονη εποχή; Να ερευνήσετε στο διαδίκτυο για τα  μέρη της αγοράς.

8. Ποιους άλλους από την αρχαία Ελλάδα γνωρίζετε που καταδικάσθηκαν σε θανατική ποινή και πέθαναν με κώνειο;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου