«Παιδική εργασία και εκμετάλλευση»
ΦΥΛΛΑ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ
KOINO ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΟΛΕΣ ΤΙΣ
ΟΜΑΔΕΣ
(ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ)
Με αφόρμηση την πηγή Η παιδική εργασία κατά τον 19ο αιώνα:
«Ανάμεσα στα παιδιά που
απασχολούνται στα ορυχεία της Αγγλίας υπάρχουν πάντα και παντού μερικά που
είναι μικρότερα από έξι ετών. Τα παιδιά μπαίνουν συνήθως στα ορυχεία στις
τέσσερις το πρωί μαζί με τους άντρες και μένουν εκεί έντεκα με δώδεκα ώρες.
Αυτά τα δυστυχισμένα πλάσματα στερούνται τον καθαρό αέρα, είναι κακοντυμένα και
έχουν κακή διατροφή. Χλωμά πρόσωπα, κοκκινισμένα μάτια, πρησμένα κορμιά,
βαθουλωμένα μάγουλα, δερματικά εξανθήματα και άσθμα τα διακρίνουν από πλευράς
υγείας από άλλα παιδιά της ίδιας κοινωνικής τάξης ».Lein Weissensteiner, Zeitbilder. Geschichte und Sozialkunde 7 [=Εικόνες Εποχών. Ιστορία και Κοινωνιολογία 7], Βιέννη 1988, της σελ. 41 του σχολικού βιβλίου
Ιστορίας Γενικής Παιδείας Γ Λυκείου,
προκύπτει το διαχρονικό και φλέγον θέμα
καταπάτησης ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα
και να εντοπίσετε τους λόγους που διαγράφουν την
αναγκαιότητα της παιδικής εργασίας στην Αγγλία κατά την περίοδο της
Βιομηχανικής επανάστασης.
Να επισκεφθείτε και τις ακόλουθες
ιστοσελίδες
και κατόπιν επιχειρήστε την έρευνα της αντίστοιχης ελληνικής
πραγματικότητας με βάση τα παρακάτω ερωτήματα και καταγράψτε τις απόψεις σας σε
έντυπη και ηλεκτρονική μορφή.
1.
Ποιοι είναι οι λόγοι της παιδικής εργασίας στην
Ελλάδα;
………………………………………………………………………………………..
2.
Ποιες ήταν οι μορφές της παιδικής εργασίας
στην Ελλάδα;
…………………………………………………………………………………….
-Να λάβετε υπόψη σας
την ακόλουθη ιστοσελίδα σχετικά με την εικαστική και φωτογραφική αποτύπωση της
παιδικής εργασίας
Αποστολή
Συνδέοντας
δημιουργικά τις πληροφορίες από τους ιστότοπους με τις διαπιστώσεις σας και το
φωτογραφικό υλικό που θεωρείτε κατάλληλο να δημιουργήσετε ένα δικτυακό λεύκωμα,
με χωριστή προσέγγιση του φαινομένου από την πλευρά της ζωγραφικής και από την
πλευρά της φωτογραφίας.
1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΟΜΑΔΑ Α΄ : ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ.
Να επισκεφθείτε τις ακόλουθες ιστοσελίδες, που αναφέρονται στην παιδική
εργασία και εκμετάλλευση, μέσα από τη λογοτεχνική ματιά τριών καταξιωμένων λογοτεχνών (Ντ’ Αντάμο,
Τσέχωφ και Ντίκενς) και να
μελετήσετε τα αποσπάσματα που προτείνονται διατηρώντας μια κριτική ματιά
απένατί τους
Αποστολή
χρησιμοποιώντας τον επεξεργαστή κειμένου (word)
να καταγράψτε τις διαπιστώσεις σας:
α. για τα συναισθήματα των
τριών λογοτεχνικών ηρώων, όπως αναπτύσσονται στα προτεινόμενα
αποσπάσματα, στο πλαίσιο δυσβάσταχτης καταπίεσης,
β) επιπλέον να δημιουργήσετε ένα
δικτυακό λεύκωμα, όπου θα οπτικοποιήσετε με τη βοήθεια της Google τα
περιγραφόμενα βιώματα των ηρώων, αποδίδοντας το κλίμα της εκάστοτε μορφής
παιδικής εκμετάλλευσης που θα συνοδεύονται από χαρακτηριστική λεζάντα.
2ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΟΜΑΔΑ Β΄ :
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ.
-
Στις ακόλουθες ιστοσελίδες να μελετήσετε τα σχετικά
άρθρα για με την παιδική εργασία στην Ελλάδα (από το 19ο αι.
έως και σήμερα) και να εντοπίσετε το θεματικό πυρήνα τους σε μία συγκριτική
θεώρηση,
-
επίσης να λάβετε υπόψη σας την εκπομπή ΑΝΘΡΩΠΟΙ (με θεματολογία που αφορά στην πολυεπίπεδη
εκμετάλλευση των ανηλίκων στην σύγχρονη κοινωνία).
Αποστολή
Λαμβάνοντας
υπόψη στοιχεία από τους παραπάνω ψηφιακούς πόρους να καταγράψετε,στο πλαίσιο
του ρόλου σας ως δημοσιογράφων, στο πρόγραμμα παρουσιάσεων (power point)
τις
διαπιστώσεις σας για:
α. το είδος της
παιδικής εκμετάλλευσης που απαντάται στις παραπάνω ιστοσελίδες
β. και τα
δικαιώματα των παιδιών που καταπατώνται με την επιβολή της παιδικής εργασίας.
3ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΟΜΑΔΑ Γ΄ : ΝΟΜΙΚΟΙ
Να επισκεφθείτε τις ακόλουθες ιστοσελίδες, στις οποίες γίνεται ιστορική
αναδρομή στο φαινόμενο της σύνδεσης της παιδικής εργασίας με τον
καπιταλισμό, στην Ευρώπη
http://istoriatexnespolitismos.wordpress.com/2013/06/26/%CE%B5%CF%85%CF%81%CF%89%CF%80%CE%B7-%CE%B7-%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B7-%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CE%B9%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%BA%CE%B1%CF%80%CE%B9%CF%84%CE%B1%CE%BB/
Αποστολή:
Να συντάξετε powerpoint: α) επιλέγοντας
άρθρα διεθνών συμβάσεων σχετικά με την παιδική εργασία ,
β)να αναφερθείτε στη δράση σύγχρονων
οργανώσεων για την προστασία των δικαιωμάτων του παιδιού..
4ο ΦΥΛΛΟ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΟΜΑΔΑ Δ΄ : ΑΝΑΛΥΤΕΣ/
ΦΙΛΟΛΟΓΟΙ.
Να επισκεφθείτε τις ακόλουθες
ιστοσελίδες, και να μελετήσετε στοιχεία αναφορικά με την καταπάτηση ανθρωπίνων
δικαιωμάτων
Αποστολή
Λαμβάνοντας
υπόψη από το σχολικό εγχειρίδιο Έκφρασης-έκθεσης Γ΄ Λυκείου
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-C130/656/4183,19529/
την ενότητα για τα ανθρώπινα δικαιώματα,
Να συντάξετε
άρθρο που σκέπτεσθε να προτείνετε σε
τοπική εφημερίδα, όπου θα αναπτύσσετε:
α. φαινόμενα
και
β.
δράσεις καταπάτησης των ανθρωπίνων
δικαιωμάτων.
Ενισχυτικά
προς το κείμενο συνεχούς ηλεκτρονικού λόγου να διαορφώσετε πίνακα, όπου θα
καταγράψετε επιγραμματικά τις περιπτώσεις σύγχρονης καταπάτησης ανθρωπίνων
δικαιωμάτων, επισημαίνοντας και σχολιάζοντας στη συνέχεια τις πιο ενδεικτικές
μορφές.
5ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΟΜΑΔΑ Ε΄ : ΨΥΧΟΛΟΓΟΙ
Να
επισκεφθείτε τις παρακάτω διευθύνσεις όπου παρουσιάζονται οι επιπτώσεις της παιδικής
εργασίας στην παιδική ψυχολογία:
Αποστολή
Να συντάξετε
ένα πολυτροπικό / πολυμεσικό κείμενο με μορφή
word, όπου να
παρουσιάζετε τις πιθανές επιπτώσεις στη ζωή και στον ψυχισμό ενός
παιδιού-θύματος, βασισμένοι σε στοιχεία από τις προηγούμενες ιστοσελίδες.
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΟΜΑΔΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
KΡΙΤΗΡΙΑ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΜΑΘΗΤΗ
(ΔΙΑΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΦΑΣΗ)
ΚΡΙΤΗΡΙΑ
|
ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ
ΜΕΤΡΙΑ
|
ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ
ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΑ
|
ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ
ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ
|
ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
(αναζήτηση πληροφοριών)
|
|||
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
(προφορική και γραπτή επικοινωνία, παρουσίαση)
|
|||
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
(αυτενέργεια, συνεργασία, αυτοεκτίμηση)
|
|||
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ
|
|||
ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ
|
|||
ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΧΡΟΝΟΥ
|
KΡΙΤΗΡΙΑ ΕΤΕΡΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΟΜΑΔΑΣ
(ΔΙΑΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΦΑΣΗ)
ΚΡΙΤΗΡΙΑ
|
ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ
ΜΕΤΡΙΑ
|
ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ
ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΑ
|
ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ
ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ
|
ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
(αναζήτηση πληροφοριών)
|
|||
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
(προφορική και γραπτή επικοινωνία, παρουσίαση)
|
|||
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
(αυτενέργεια, συνεργασία, αυτοεκτίμηση)
|
|||
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ
|
|||
ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ
|
|||
ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΧΡΟΝΟΥ
|
Αναστοχασμός /κριτική θεώρηση
Το διαχρονικό θέμα της παιδικής
εργασίας έτυχε ιδιαίτερου ενδιαφέροντος από τους μαθητές. Οι ομάδες
συνεργάσθηκαν καλά και η διαθεματικότητα επιτεύχθηκε πλήρως.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών στα
κέντρα στήριξης και επιμόρφωσης, τεύχος 1, Γενικό μέρος, γ΄ έκδοση, ΙΤΥΕ, Πάτρα
-Μάρτιος 2014.
-Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών στα
κέντρα στήριξης και επιμόρφωσης, τεύχος 3, Κλάδος ΠΕ02, γ΄ έκδοση, ΙΤΥΕ, Πάτρα
-Μάρτιος 2014.
-Τσουβέλας Γ. (2011) Παιδική
εργασία, στο: Ο. Γιωτάκος, Μ. Τσιλιάκου, Α. Τσίτσικα Κακοποίηση παιδιού και εφήβου (σελ. 134-170), Αθήνα, Εκδ. Πεδίο.
-Ρηγίνος, Μιχάλης, Μορφές
παιδικής εργασίας στη βιομηχανία και τη βιοτεχνία (1870-1940), Ιστορικό
Αρχείο Ελληνικής Νεολαίας Αριθμός σειράς:27 , Τόπος
έκδοσης:Αθήνα Εκδότης:Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς Έτος
έκδοσης:1995.
-Γεωργούλα, Χ., (2004). Εργασία ανηλίκων: Έκταση,
μορφές και επιπτώσεις στη σχολική επίδοση και στην επαγγελματική σταδιοδρομία,
διπλωματική εργασία.
-Μικέ, Ν., (2005). Τα
δικαιώματα του παιδιού στην παγκόσμια κοινότητα και η ελληνική πραγματικότητα :
πτυχιακή εργασία.
-Παντελλίδη, Β., (2009). Τα
δικαιώματα του παιδιού σύμφωνα με τη σύμβαση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και
η επίδρασή της στην ελληνική νομοθεσία : η πρόληψη της παραβατικότητας των
ανηλίκων και η προστασία των ανηλίκων δραστών στα πλαίσια του Ο.Η.Ε. :
διπλωματική εργασία.
Hobsbawm, Eric (1990). Η εποχή των επαναστάσεων,
1789-1848. Αθήνα: ΜΙΕΤ.
Γαγανάκης, Κ., Κοινωνική
και Οικονομική Ιστορία της Ευρώπης, Πάτρα, ΕΑΠ, 1999.
Κρεμμύδας, Β., Εισαγωγή στην οικονομική ιστορία της
Ευρώπης (16ος – 20ος αιώνας), Αθήνα, Εκδ. Γνώση, 1996.
Παπαθανασίου Μαρία, «Παιδική εργασία στην
Ευρώπη», στο Μ. Δρίτσα (επιμ.) Κοινωνική και Οικονομική Ιστορία της Ευρώπης
– Θέματα Οικονομικής και Κοινωνικής Ιστορίας της Ευρώπης, Πάτρα, Ε.Α.Π.,
2008, σσ. 149 – 180.
Van
Swaaningen, R., (1997). Critical criminology: visions from Europe.
Ε, Φίλε! Εκδοση 2004, Δίκτυο για τα Δικαιώματα του
Παιδιού- εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ
Το μέλλον της παιδικής εργασίας, Εκδοση 2003,
Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού- εκδόσεις ΟΔΥΣΣΕΑΣ
Ιστορία του νεότερου και σύγχρονου κόσμου, Γ΄ γενικού
λυκείου, έκδοση β 2008,ΟΕΔΒ Αθήνα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου